Wprowadzenie do świata amortyzatorów FOX-a
Ważniejsze Technologie zastosowane w sprzętach Fox-a:
Porównanie technologii Fox GRIP2 i GRIP X2 ukazuje ewolucję amortyzacji Foxa, szczególnie w kontekście zastosowań zjazdowych i enduro. Oba systemy są zaprojektowane z myślą o zaawansowanych rowerzystach, którzy wymagają precyzyjnych ustawień i wysokiej wydajności w trudnym terenie.
Fox GRIP2:
- Czterokierunkowa regulacja: GRIP2 oferuje niezależne ustawienia dla niskiej i wysokiej prędkości kompresji oraz odbicia, co pozwala na bardzo precyzyjne dostrojenie amortyzatora do warunków jazdy. Ta technologia była kluczowa dla Foxa i umożliwiała riderom dostosowanie amortyzacji do specyficznych wymagań tras zjazdowych i enduro
- Variable Valve Control (VVC): GRIP2 zawiera technologię VVC, która umożliwia zewnętrzną regulację tłumienia, co poprawia precyzję działania przy zmiennej charakterystyce amortyzatora. Ta technologia zmienia sposób, w jaki olej przepływa przez zawory, dając większą kontrolę nad kompresją przy wysokich prędkościach
Fox GRIPX2:
- Balansowanie ciśnienia: GRIPX2 idzie o krok dalej, wprowadzając technologię „Pressure Balancing”, która poprawia reakcję tłumika i minimalizuje opóźnienia w reakcji tłumienia. Zredukowano tu ciśnienie w amortyzatorze, co pozwala na szybsze działanie (od 5 do 10 ms), co sprawia, że amortyzator jest bardziej responsywny zarówno w odbiciu, jak i kompresji
- Redukcja “crosstalku”: GRIP X2 eliminuje problem „crosstalku”, czyli wzajemnego wpływu regulacji kompresji i odbicia, co daje większą precyzję i pozwala na bardziej precyzyjne dostosowanie ustawień bez kompromisów
- Waga i tuning: GRIP X2 jest również lżejszy i oferuje bardziej zaawansowane możliwości tuningu w porównaniu do GRIP2, co czyni go jeszcze bardziej wydajnym rozwiązaniem w ekstremalnych warunkach, takich jak trasy zjazdowe i trudne szlaki enduro
Kluczowe różnice pomiędzy Fox GRIP2 a Fox GRIPX:
- GRIP2 oferuje szerokie możliwości personalizacji tłumienia, co jest idealne dla rowerzystów, którzy chcą maksymalnie dopasować ustawienia do specyficznych warunków trasy. Jego technologia VVC pozwala na precyzyjne kontrolowanie oleju przepływającego przez tłumik, co jest szczególnie przydatne na bardziej technicznych zjazdach.
- GRIPX2 usprawnia technologię GRIP2 poprzez lepszą responsywność dzięki balansowaniu ciśnienia, a także zmniejsza wpływ “crosstalku” pomiędzy różnymi regulacjami. Jest bardziej intuicyjny w użyciu i zapewnia szybsze reakcje tłumika, co jest kluczowe na ekstremalnych trasach zjazdowych.
Float EVOL Air Spring
to zaawansowany system sprężyny powietrznej stosowany w amortyzatorach Foxa, który znacząco poprawia wydajność pracy zawieszenia. „EVOL” (Extra Volume) odnosi się do dodatkowej objętości powietrza w komorze negatywnej, co przekłada się na bardziej liniową charakterystykę pracy amortyzatora, szczególnie w początkowej fazie skoku.
Zwiększona czułość na małe nierówności
Dzięki większej komorze negatywnej sprężyna EVOL oferuje lepszą czułość na małe nierówności terenu, co przekłada się na większy komfort jazdy i lepsze trzymanie trasy.
Lepsza stabilność w środkowej fazie skoku
Dzięki konstrukcji EVOL, amortyzator lepiej utrzymuje się w środkowej części skoku, co zapewnia bardziej stabilną jazdę przy wyższych prędkościach i zwiększa kontrolę nad rowerem w trudnych warunkach.
Personalizacja poprzez tokeny objętościowe
System Float EVOL umożliwia stosowanie przestrzeni objętościowych, które pozwalają na dostosowanie charakterystyki pracy zawieszenia do preferencji użytkownika i specyficznych warunków trasy. Można dostosować progresywność zawieszenia, co jest szczególnie przydatne w wymagającym terenie.
Lepsze tłumienie
System EVOL zmniejsza ryzyko gwałtownego dobicia na końcu skoku, co sprawia, że amortyzator lepiej radzi sobie z większymi uderzeniami.
Kashima Coat
Kolejną charakterystyczną cechą wartą omówienia jest tak zwane „Cygańskie Złoto” 😉 czyli Kashima Coat. Jest to zaawansowana technologia powierzchniowa stosowana w amortyzatorach Fox, która znacząco wpływa na płynność i trwałość pracy zawieszenia, szczególnie w dyscyplinach takich jak MTB i Enduro.
Mniejszy współczynnik tarcia:
Kashima Coat to powłoka oparta na anodowaniu, która zmniejsza tarcie na powierzchni goleni amortyzatora. Dzięki temu amortyzator porusza się płynniej i bardziej precyzyjnie, co jest szczególnie ważne na nierównych trasach MTB oraz w wymagającym terenie Enduro.
Lepsza responsywność zawieszenia:
Dzięki zmniejszonemu tarciu amortyzator szybciej reaguje na drobne nierówności, co przekłada się na lepszą trakcję i kontrolę nad rowerem. To szczególnie istotne w dynamicznych dyscyplinach takich jak Enduro, gdzie precyzyjne i szybkie reakcje zawieszenia są kluczowe dla bezpieczeństwa i osiągów.
Wyższa trwałość:
Powłoka Kashima jest nie tylko bardziej gładka, ale również bardziej odporna na ścieranie, co sprawia, że amortyzatory Foxa są bardziej wytrzymałe na intensywne użytkowanie w trudnych warunkach. To kluczowa zaleta dla rowerzystów, którzy intensywnie trenują i startują w zawodach.
Ekskluzywny wygląd:
Kashima Coat ma charakterystyczny złoto-brązowy kolor, który wyróżnia amortyzatory Fox na rynku i jest symbolem jakości i prestiżu. Jest to nie tylko funkcjonalne rozwiązanie, ale również estetyczny akcent, który podkreśla najwyższą klasę sprzętu.
Technologia Kashima Coat sprawia, że amortyzatory Fox są jednymi z najpłynniej działających i najbardziej wytrzymałych na rynku, co czyni je doskonałym wyborem dla zaawansowanych zawodników MTB i Enduro, którzy potrzebują niezawodnego sprzętu w trudnych warunkach. !!!!!!!!!!!!!!!!
Opis poszczególnych modeli FOX-a
Fox 32 Taper-Cast:
Najlżejszy amortyzator, jaki FOX kiedykolwiek stworzył, 32 Taper-Cast Gravel Fork, znacznie poprawia komfort jazdy, zwiększa kontrolę, redukuje zmęczenie podczas długich przejażdżek po szutrach i znacząco rozszerza zakres terenu, który można pokonać.
Idealni użytkownicy: Rowerzyści szlakowi (gravel) poszukujący wszechstronnego widelca do różnych warunków, od gładkich dróg po techniczne zjazdy.
Fox 32 Step-Cast:
Ważący poniżej 1300 gramów, model 32 Step-Cast to najlżejszy amortyzator MTB stworzony do wyścigów maratońskich. Dzięki eleganckiej, odwróconej architekturze zyskał 40% sztywności w porównaniu do swojego poprzednika. Dostępny tylko z 100 mm skokiem.
Fox 34 Step-Cast:
Najlżejszy model 34 w historii, 34 Step-Cast, został zaprojektowany od podstaw, aby zapewnić bezkompromisową wydajność w wyścigach XC, oferując najlepszą w swojej klasie możliwość regulacji, sztywność i wytrzymałość konstrukcji. Zaprojektowany do pracy ze skokiem 120mm
Fox 34:
klasyczny model 34 jest teraz bardziej wszechstronny niż kiedykolwiek wcześniej. Dzięki tłumieniu zoptymalizowanemu pod kątem jazdy trailowej, 34 doskonale radzi sobie na zjazdach All-Mountain, jednocześnie utrzymując niską wagę. Zaprojektowany do pracy ze skokiem od 130 do 140 mm.
Fox 36:
Wyposażony w funkcje pozwalające dominować na zjazdach, model 36 spełnia oczekiwania agresywnych rowerzystów All-Mountain. Zaprojektowany do pracy ze skokiem od 150 do 160 mm. Dostępny w dwóch wersjach tłumików: GRIP X, nastawionym na jazdę trailową, oraz GRIP X2, przeznaczonym do zjazdów grawitacyjnych. Niegdyś jeszcze przed Fox38 wybierany do enduro.
Fox 38:
Najlepszy wybór do agresywnej jazdy enduro i nawet downhill, charakteryzuje się wysokowydajnym tłumieniem, zwiększoną sztywnością i solidną konstrukcją, aby wytrzymać silne uderzenia. Zaprojektowany do pracy ze skokiem od 160 do 180 mm, model 38 redefiniuje możliwości widelca jednokoronowego o długim skoku. Stanowi wzorzec pewności, wydajności i trwałości, idealny dla agresywnych rowerzystów pokonujących wymagające tereny.
Fox 40:
Skierowany na najwyższy stopień podium i rozwinięty w ogniu rywalizacji Pucharu Świata, model 40 to definitywny widelec do wyścigów zjazdowych. Tłumik GRIP X2 oferuje więcej możliwości regulacji i lepszą przyczepność niż kiedykolwiek wcześniej. Dostępny tylko z 203 mm skokiem.
Fox Awl:
AWL, czyli Adventure Without Limits, to seria amortyzatorów E-SUV, które są regulowane, wszechstronne i niezwykle niezawodne. Umożliwiają szybsze pokonywanie okrążeń lub dalsze eksplorowanie terenów niż kiedykolwiek wcześniej. Nowością w ofercie jest model AWL HD z goleniami o średnicy 36 mm. Zaprojektowany do pracy ze skokiem od 100 do 150 mm.