LIFESTYLE

Jaki rower MTB wybrać?

Skoro jesteś tutaj z nami to chyba poszukujesz sensu rowerowego życia. Wszędzie tylko grzmią i straszą z reklam lśniące rowery enduro, na następnej stronie widzisz wdzięczne rowery trail, a w sklepach doświadczasz rowerowego ścisku pod nazwami MTB, XC, hardtail… Więc przyglądasz się, analizujesz, niektóre rowery górskie wyglądają identycznie, a pan sprzedawca sypie wyszukanymi frazesami i przypisuje każdemu inną łatkę. Stoi też ten jeden jedyny, wyglądający jak daleki kuzyn motocrossa i znikąd nazywają go rowerem zjazdowym. To jak w końcu jest? Czy rower górski to enduro, trial czy zjazd? Ale przecież wszystkie rowery górskie to mountain bikes? Jaki rower mtb mam wybrać dla siebie?

Jak wybrać odpowiedni rower MTB?

Postaramy się pomóc Wam w odpowiedzi na te pytania.
Zacznijmy od tego, że KAŻDY rower górski może być nazwany jako rower MTB, bo z angielskiego to po prostu Mountain Bike. Nieważne czy jest z pełną amortyzacją czy nie ponieważ to określenie pasuje do prawie każdego roweru, który jest choć trochę wyczynowy, a nie jest damką z koszyczkiem na miasto. Niestety taka tendencja w nazewnictwie jest nagminna, szczególnie w sklepach nastawionych na „masówkę” i sprzedaż. Udowodnimy poniżej, że podział jest prosty jak budowa cepa.

Rowery DH

Rowery downhill – to maszyny, których skok amortyzacji pnie się od 180mm do 200mm. To potwory pożerające wszelkie przeszkody napotkane na ich drodze takie jak kamienie głazy, everesty, powalone drzewa lub korzenie. To rowery górskie przygotowane i przystosowane do ekstremalnej jazdy w górach, bike parkach oraz na tzw. Urban Ride. Te potwory żywią się prędkością i szczerzą zęby na grawitacje dzięki dwupółkowym widelcom. Progresywna geometria ramy, wytrzymałe komponenty i duży skok to ich DNA. Jest to rower, który sprawdzi się również przy ostrej jeździe freeride kiedy latasz duuuże hopy, dropy i stoliki.

Czy to rower  dla Ciebie? Tak, jeżeli jeździsz w bike parkach, masz do dyspozycji wyciąg
i generalnie kierujesz się zasadą „więcej zjeżdżać niż podjeżdżać”. Sprawdzi się na zawodach downhillowych, na trasach Air-Line, jak i na lokalnych hopkach. 

Rowery Enduro

Rowery górskie enduro – to potworki z pełnym zawieszeniem o skoku od 160mm do 180mm. Przy skoku 180mm z przodu i tyłu możemy mówić o tzw. „super enduro” choć czasami taki rower określony może być również rowerem freeridowym. Tak jak mówiliśmy to już „pod-podziałka” i hasło marketingowe, bo freeride to styl jazdy, a nie parametry roweru.
Tym samym dzięki mniejszemu skokowi, odświeżonej geometrii, lżejszej konstrukcji
oraz charakterystycznemu napędowi 1×11 lub 1×12 mamy rower uniwersalny. Rowery mtb enduro powoli przejmują władze nad światem i nic w tym dziwnego – dysponując takim modelem możemy zjechać dosłownie wszędzie, a podjazdy stoją dla nas otworem. Podsumowując rowery enduro żywią się wszystkim – zjazdem trasą techniczną w lesie, skokami na trasach  i podjazdem.
Tak więc, jeżeli poruszasz się trochę tu i trochę tam, i trochę wszędzie. Bywasz w bikeparkach, ale równie dobrze lubisz dać sobie w kość na podjazdach, czasami szarpniesz dzikiego singla, a jak najdzie Cię wena to skaczesz sobie hopki na trasach flow to znaczy, że rower enduro jest stworzony dla ciebie.

Rowery Trail

Rowery szlakowe – to bardziej zrelaksowana wersja rowerów enduro. Bardzo często można je spotkać pod nazwą „rower all-mountain”, gdyż z praktycznego punktu widzenia można z nich korzystać niemal wszędzie, przy zachowaniu optymalnego komfortu jazdy. Nie daj się zatem zwieść dwóm różnym nazwom na etykietach w sklepie rowerowym – obie opisują ten sam typ roweru. Rowery górskie trail  mają krótszy skok zawieszenia w porównaniu do typów opisanych powyżej. Generalnie można powiedzieć, że zakres wynosi od 140 mm do maksymalnie 160 mm. Jeśli lubisz szaleć ze skokami i próbować szaleństw w bike parkach, rower o skoku poniżej 160 mm nie jest dla Ciebie. Częste uderzenia, które Twoje zawieszenie przyjmuje podczas skoków, nie są wygodne i zdecydowanie nie korzystne dla twoich pleców.  

Konstrukcja ramy: rowery szlakowe mają kąt główki ok. 66°/67°.

Jeśli najbardziej lubisz spędzać czas aktywnie na torach rowerowych, pokonywać długie, wielokilometrowe wyprawy po dzikich górskich szlakach, a czasem, gdy nadarzy się okazja, nie odmówisz bardziej technicznego szlaku enduro to rower trailowy jest dla ciebie.

Rowery XC

Rowery XC (przełajowe) – to jedna z dyscyplin kolarstwa górskiego, w której zawodnicy zazwyczaj ścigają się po specjalnie przygotowanym torze. W tego typu zawodach liczą się okrążenia.

Jeśli ma być używany w wyścigach, rower XC będzie w 90% hardtail, ponieważ jego komponenty i geometria są przystosowane do typowych wyścigów na trasach przełajowych/górskich. Tutaj najważniejsza jest dobra prędkość i posiadanie lżejszego roweru od innych. Coraz częściej spotykamy rowery XC z pełnym zawieszeniem zarówno w przypadku zawodów profesjonalnych, jak i w jeździe rekreacyjnej. Zakres skoku zawieszenia wynosi 90–120 mm z przodu/z tyłu.

W przypadku tego typu roweru największymi zaletami są sztywna i zwrotna konstrukcja, która musi wspierać kolarza podczas interwałów, ale też dobrze radzić sobie na tzw. „sekcji technicznej”. To nie jest rower dla kogoś, kto lubi, aby jazda była przyjemna, miękka i wygodna. Ten rower generalnie radzi sobie dobrze na kamienistych szlakach, szutrowych ścieżkach i asfalcie, może też szybko pokonywać większe skały, ale wszystko to wymaga połączenia z odpowiednią techniką rowerzysty.

Konstrukcja ramy: Rowery XC mają kąt główki ok. 68°/70°.

Czy to jest rower dla Ciebie? Tak, jeśli wolisz jeździć pod górę i od czasu do czasu wybrać się na przejażdżkę w terenie lub na rowerze górskim. Będzie również doskonałym wyborem, gdy Twoim celem jest udział w maratonie MTB.

Podumowanie: 

Kolarstwo ciągle się rozwija przez co zwiększa się wybór rowerów i ich gatunków na rynku. Mamy nadzieję, że po przeczytaniu naszego artykułu już wiesz jaki rower jest dla ciebie najlepszy. Jeżeli coś jest nie jasne i chciałbyś o coś zapytać, pisz śmiało! Jesteśmy po to aby ci pomóc i doradzić. Wpadaj też na nasze inne artykuły.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *