Zacznijmy od stwierdzenia, że punkt widzenia zależy od tego, gdzie stoisz. Może to banał, ale jednak dotyczy to również wyboru rozmiaru kół. Zapytaj kogokolwiek, kto jeździ na 29” i na pewno usłyszysz, że to najlepsza opcja. Zapytaj kogoś z kołami 26” 😉 i usłyszysz podobną odpowiedź, tylko pochwała trafi do starego dobrego 26”. Inni ludzie mogą ci powiedzieć, że rozmiar nie ma znaczenia, ale czy to naprawdę prawda? Lata mijają, a my wciąż nie mamy ostatecznej odpowiedzi na to pytanie. Zróbmy więc burzę mózgów i zastanówmy się jaki rozmiar koła roweru jest odpowiedni. Spójrzmy z bardziej praktycznej perspektywy, z odrobiną teorii. Powinniśmy zaczynać?
Rozmiar koła roweru - nasza decyzja zależy od trzech czynników:
- w jakim terenie będziesz jeździć – zjazdy, bardziej techniczne trasy enduro, a może wiele kilometrów dedykowanych ścieżek rowerowych?
- jaki jest Twój styl jazdy – wolisz wolniejsze tempo, czy uważasz się za demona prędkości?
- jaki jest Twój wzrost – osoby niskie mają zwykle problemy z cięższym/większym sprzętem.
koła 26"
Koło 26” rzeczywiście odchodzi w przeszłość, a ostatnie zastosowanie to rower dirtowy/streetowy. Rowery z takimi kołami można znaleźć również wśród starszych, najczęściej używanych rowerów zjazdowych w kategorii „rowery do 5000zł”. Na pewno rozumiesz, jak rzadko się to zdarzało, jeśli kiedykolwiek byłeś zmuszony szukać dętki pod 26” wśród znajomych lub na parkingu przy szlakach – szalona sprawa! Oczywiście nadal jesteśmy w stanie kupić części do tych rowerów i są one przy tym tańsze, ale myśląc o nowej ramie lub rowerze trzeba zapomnieć o 26”. Większość firm i producentów rowerów kilka lat temu wycofała ze swojej oferty rowery górskie 26”. Ten rodzaj MTB zawsze był i nadal jest świetną zabawą. Koła 26 idealnie sprawdzają się w dirt jumpingu, wykonywaniu trików itp, ale czy będzie dobry do codziennej jazdy?
Koła 27,5"
Nie bój się przyjacielu, oto nasz wybawca – najbardziej uniwersalne koło w branży rowerowej 27,5” AKA 650b. W porównaniu do 26”, od razu poczujesz różnicę. Koło jest na tyle duże, że zapewnia mniejszy kąt toczenia nad przeszkodami, co z kolei gwarantuje lepszą, szybszą i bardziej komfortową jazdę. Jednocześnie jest wystarczająco mały, aby zachować dobrą zwrotność i elastyczność całej konstrukcji, co w połączeniu z odpowiednią techniką może być cennymi zaletami podczas skoków i na trudniejszych technicznie trasach.
Rowery górskie z kołami 27,5” są łatwo dostępne w każdym sklepie rowerowym i każdy producent ma je w swojej ofercie. Ten typ roweru jest właściwie podstawą dzisiejszych rowerów górskich. Rowery górskie, rowery enduro, rowery miejskie – wybór jest nieskończony. Prawda jest taka, że dziś nie znajdziesz roweru enduro na kołach mniejszych niż 27,5”. Niektórzy producenci (np. Specialized) skłaniają się ku większym rozmiarom, czyli 29”. To trend, który obserwujemy w branży rowerowej w ciągu ostatnich kilku lat. Ale co z ludźmi, którzy twierdzą, że nawet ta średnica w rozmiarze 27,5” wydaje im się za duża. Zrelaksujmy się i pomyślmy o tym przez chwilę. Jeśli dobierzemy odpowiedni rozmiar ramy, koła 27,5” nie sprawią problemów nawet osobom poniżej 170cm, a sam rower sprawdzi się w każdym terenie. Jeśli tak, to dlaczego ktoś miałby chcieć więcej.
Koła 29"
Rowery MTB 29” są najczęściej wybierane przez profesjonalnych rowerzystów, dla których najważniejszymi czynnikami są szybkość i czas. Ten rozmiar koła jest preferowanym wyborem podróżnych po świecie dojeżdżających na rowerze i rowerzystów szosowych. Tego typu koło doskonale sprawdza się również na znanych maratonach MTB, a także na trasach zjazdowych, jeśli tylko rowerzysta poradzi sobie z tak dużymi kołami. Doskonale nadają się do utrzymywania tempa, płynnego pokonywania wszelkich nierówności, jednak ze względu rozmiar mają gorszą manewrowość. Rower z takimi kołami nie jest wyborem uniwersalnym. Koło 29” jest po prostu takie… duże i ciężkie. I na pewno to poczujesz na szlaku! Jest to jeszcze bardziej prawdziwe w przypadku osób poniżej 170 cm.
Dla niezdecydowanych, którzy nie czują się onieśmieleni dużymi kołami, istnieje ciekawa alternatywa o nazwie Mullet bikes. W tym systemie przednie koło jest większe niż tylne. Obecnie ten typ roweru można znaleźć w portfolio firmy NS Bikes, która oferuje modele hybrydowe, takie jak Define. Połączenie dużego koła 29” z przodu i mniejszego koła 27,5” z tyłu gwarantuje dobre toczenie się oraz skrętność roweru. Ale to tylko jedna z wielu opcji – jeśli chcesz, aby Twoje rowerowe marzenia się spełniły, jesteśmy tu dla Ciebie.
Podsumowanie:
Każdy rozmiar koła ma swoje wady i zalety. Ten artykuł miał na celu pokazanie w bardziej praktyczny sposób, jakie warunki zewnętrzne są optymalne dla każdego typu koła, aby rowerzysta mógł wykorzystać cały jego potencjał. Jeśli nie możesz się zdecydować, postaraj się skoncentrować na swoich indywidualnych potrzebach, stylu jazdy i co najważniejsze – rodzaju terenu, w jakim będziesz jeździć. Pamiętaj, że nie tylko koła mają znaczenie, ale również rama odpowiednio dobrana do wzrostu i wagi rowerzysty. Na koniec warto pomyśleć o odpowiedniej amortyzacji, ponieważ większe koło wymaga jej mniej niż mniejsze koło 26”. Zanim podejmiesz te ważne decyzje, najlepiej przetestować rower na szlakach.
Widzisz, nasz zespół Bike Builders naprawdę ma bzika na punkcie jednośladów i właśnie z tego powodu oferujemy customowe maszyny – rowery zbudowane dokładnie tak, aby pasowały do preferencji i oczekiwań rowerzysty, aby przyniosły mu 100% radości z jazdy. Jeśli więc nie jesteś pewien, co chcesz zmienić w swoim rowerze lub jeśli przyszedł czas na zakup nowego modelu, możesz liczyć na naszą pomoc. Specjalizujemy się w rowerach na zamówienie, ale w naszej ofercie znajdziesz również używane MTB.